Havkajaktur til Norge den 24. til 27. August 2017

Jens Peder Møller beretter om turen:

Så nærmede tiden sig, hvor vi skulle af sted på turen til Norge.
Vi mødtes onsdag aften i Pagaj, hvor vi fik læsset kajakker og tilbehør samt talt om de sidste detaljer vedrørende turen.

Torsdag den 24. august.
Kl. 0730 var der så afgang mod Hirtshals, hvor vi skulle med færgen 1145 til Kristiansand. 3 af deltagerne i turen ville dog først ankomme i løbet af aftenen.
Turen med færgen gik fint. Under overfarten var der så tid til spisning og afslapning inden ankomsten 1415. Det tog lang tid inden vi kom ud på E39 og kunne køre mod Høllen, der ligger
et kvarters kørsel vest for Kristiansand. Vejnettet er ikke dimensioneret til de mange biler, der kommer over med færgen.

Bent, der var turleder, havde lejet hytter på Åros feriecenter og det passede med 4 personer i hver hytte, så vi havde god plads i hytterne. Der var dog ikke noget fælleslokale, hvor vi kunne sidde og spise samlet, men det blev klaret på anden måde.
Efter ankomsten og indkvartering var det tid til den første tur på vandet. Der var ikke længere fra hytterne end at vi kunne bære kajakkerne ned til vandet, hvor der var en fin sandstrand.
Eftermiddagens tur var planlagt til den lille ø, Kapelløya, hvor Bent fra en tidligere tur kendte et område med grill og borde. Bent havde indkøbt pølser og brød samt grillkul, så vi kunne få ristede pølser med tilbehør på dette sted. Vejret var fint men med lidt bølger da vi nærmede os stedet.
Vi kom ind med en smal passage mellem 2 klippeøer. På den venstre klippeside var der indhugget flere monogrammer og årstal. Det blev ivrigt diskuteret, hvem der var tale om. Der var ingen tvivl om, at der var tale om nogen af de kongelige, men hvem fandt vi ikke ud af denne aften.
Datoerne var 1-8-1935 og 22-6-1938 ved de øverste monogrammer og neden under et monogram og årstallet 1971 indgraveret. Se evt. et billede senere af disse.
Medens Bent og Jan gjorde grillen klar, roede vi andre en tur rund om øen. Her kom vi dog på sydsiden ud i noget større bølger og vi mærkede også refleksbølgernes magt. Det var som om bølgerne poppede op fra dybet, så der var kun at holde fart på kajakkerne. Det gik nu fint og vi kom så snart tilbage til pladsen, hvor grillen nu var klar. Der blev spist med god appetit, så det eneste der ikke blev spist op var nogle pølsebrød. Det var der nogle måger der havde set, men de var nu meget forsigtige. Jan kastede nogle hele pølsebrød ud på græsset og en enkelt måge slugte meget hurtigt 2 pølsebrød. De gled hele ned gennem halsen, men så var det også som om den havde fået nok. En stor mågeunge præsterede også at sluge et helt brød.
På vej tilbage demonstrerede Gert, hvordan han kunne ligge med kajakkenstævnen ind mod en klippe og lade en bølge løfte spidsen opad mod klippen. Når så bølgen gled tilbage, kom der så et hul mellem bølgen og klippen og kajakken vendte så nedad med spidsen men blev igen løftet op med den næste bølge. Det så spændende ud, så det endte med, at det skulle de fleste af os prøve.
Øvelsen blev kaldt et ”hejs” og det var meget sjovt at prøve.
Nu var det så tid at vende tilbage til hytterne for at få en god nats søvn inden morgendagens noget længere tur. Dagens rolængde blev 11 km. Som en af deltagerne sagde, det svarer jo til en madpakketur.

Fredag den 25. august.
Morgenmaden var klar kl. 0730. Bordene og stolene fra terrasserne var sat sammen udenfor, så vi havde god plads. Der blev spist og snakket og humøret var højt. Vi smurte også madpakker til dagens idet vi jo først ville vende tilbage sidst på dagen. Vejret tegnede også fint. Sol og svag blæst, så forventningerne til dagen var store. Vittigheder og lidt godmodig mobning  var der også under morgenspisningen. Tommi fortalte om en kammerat, der her i Norge havde mødt en pige.
Han tilbød så, at han næste dags morgen ville komme med morgenbrød til familien.
Det var ikke godt, idet morgenbrød her i Norge betyder noget helt andet!
Kl. 09 var vi klar til dagens skippermøde ved standen inden vi gik på vandet.
Bent havde planlagt en rute og vi roede snart mod sydvest ned mellem øerne Risøya og Sådøys ned mod øerne Okse og Borøya. Herefter gik det mod nordvest op til Bodøy og videre mod Torsøya og mod vest til Høgholmen. Nu kan læseren af dette jo prøve på at finde denne rute på et norgeskort. Jeg skal fremover nok skåne jer for flere af alle disse, for os mærkelige ønavne.
Nu var det tid til at finde et sted at spise frokost. Det var lettere sagt en gjort. Alle de mange øer, havde klipper ud mod vandet og de fleste steder var højden for stor til at vi kunne komme op.
Det lykkedes dog til sidst, men i vil kunne se på nogle af billederne, hvor svært det var.
På tilbagevejen snakkede flere om, at de godt ville en tur op i Trysfjorden. Det var en flot tur og vi roede helt op til vejbroen ved Skarpeid inden vi vendte kajakkerne og igen roede udad mod skærgården. Undervejs holdt vi en eftermiddagspause, igen med landgang på klipper.
Inden hjemkomsten delte vi os i to hold, idet nogle gerne ville en tur ud til ydre skærgård og igen prøve et ”hejs”, der er beskrevet tidligere medens vi andre roede tilbage til feriecentret.
Det var en rigtig god dag, hvor vi roede meget kystnært og kunne beundre de mange flotte huse og små landsbyer vi passerede. Selv om vi passerede rigtig mange små og lidt større øer, havde Bent styr på navigationen så vi ikke blev borte ude i skærgården.
Dagens rodistance blev 26 km.
Så var der omklædning – afslapning – hyggesnak inden middagen kl. 1930
Rikke stod for middagen, en sammenkogt ret med ris. Det var store gryder der kom på bordet, men appetitten var også god. For at illustrere mængden havde Rikke brugt 3 kilo ris og 3 kilo kyllingekød og så alt det andet gode der var kommet i retten. Bl.a. edamame bønner og bare navnet på disse gav anledning til mange muntre kommentarer. Aftenen fortsatte med megen snak og kage til kaffen/teen var der sandelig også. Peter havde igen medbragt en god flaske rom af mærket Matusalem. Af en eller anden grund gav det nogle kommentarer til mig.
Efter en lang dag tørnede vi så igen ind til en god nats søvn i hytterne.

Lørdag den 26. august.
Igen morgenmad og smøring af madpakker kl. 0730, hvor vi igen sad ude. Det var Henrik og Karen der havde købt ind til morgenmad og frokostpakker og der var rigeligt af det hele.
Det var tørvejr og det ville fortsætte det meste af dagen og vinden ville heller ikke drille men dog blive kraftigere sidst på dagen.
Bent holdt skippermøde inden vi forlod bordene. Dagens rute var ned omkring øerne, hvor vi havde været torsdag aften og derefter mod øst i retning af Kristiansand.
Da vi kom ned til øerne ved grillpladsen, var det tydeligt at det var blevet weekend. Der var mange sejlskibe og motorbåde der var ankret op i området. De sidste fik så også set monogrammerne og igen var der megen snak om, hvilke personer der var tale om. Igen uden en løsning.
Herefter roede vi mod øst og med en let brise i ryggen gled vi hurtigt fremad. Næsten for stærkt, men farten blev så sat til et mere moderat tempo, så vi også havde tid til at suge synsindtryk til os.
Vi holdt en kort pause  ved 11 tiden inden vi fortsatte op mod Sandvikdalsfjord. Her roede vi et godt stykke op inden vi igen roede tilbage. Nu var det så tid til at finde et sted at spise frokost. De fleste ville gerne ud på en ø og det lykkedes også at finde et sted, hvor vi kunne komme på land.
Noget bøvlet igen, men det lykkedes selvfølgelig. Vi fandt også et lille område, hvor vi sad i læ for vinden og med udsigt ind over Sandvikdalsfjord, så alt var bare dejligt. Kl. var efterhånden blevet 1330, så det var en lidt sen frokost men sulten blev snart stillet. Som altid når vi holdt pauser kom der snart chokolade og andet slik rundt, så også trangen til søde sager blev stillet.
Tove havde hjemmefra lavet energibarer og de var virkelig gode. De blev omdelt allerede fra morgenen både fredag og lørdag så der var lavet mange.
Så var det igen tid til at komme i kajakkerne og så gik det ellers hjemad. Sent på turen holdt vi igen en lille pause på en lille klippeø. Her blev vi så overrasket med ølkage og smør, som Janni havde havde bagt hjemmefra og medbragt. De blev spist med god appetit og smagte rigtig godt.
Vi var igen hjemme sidst på dagen og så var det igen tid til omklædning og snak inden middagen.
Det var blevet regnvejr så nu var spørgsmålet, skulle vi sidde ude i det fri eller hvad.
Der blev ryddet i stuen til et ekstra bord og så kunne vi presse os sammen og sidde 16 mennesker og spise i tørvejr. Peter stod for aftenens menu, der igen var overvældende. Det er utroligt, hvad der kan kokkereres på små kogeplader. Dem var der to af i hver hytte. Selv om maden smagte, lykkedes det ikke at spise op. Snakken gik igen lystigt og der blev igen fortalt mange skrøner.
Igen var der kage til kaffen. Denne gang var det Jans kone Hanne der havde bagt en rigtig kaloriebombe af en kage.
Bent M. overraskede senere på aftenen, han havde medbragt det nødvendige til Irish Coffee.
Også det sidste af den rom Peter havde medbragt blev drukket. Igen blev det noget halvsent for de fleste af os inden vi tørnede ind.

Søndag den 27. august.
Det var så sidste dag og vi skulle snart hjemad igen. Dagene var gået alt for hurtigt. Det blev en lidt blandet formiddag. Nogle ville lave redningsøvelser og rul, andre gå en tur og så var vi flere, der på Henriks opfordring gerne ville ud for at se et af tyskernes forsvarsværker på øen Helgøya, der var øen lige overfor øen, hvor vi var torsdag aften.  Henrik havde været der oppe torsdag aften, så han kendte vejen derop. Følgende beskrivelse er taget fra nettet:

” Kystfortet på Helgøya i Ny-Hellesund

Kystfortet ble anlagt av tyskerne under okkupasjonen 1940-45. Arbeidet ble påbegynt i 1942. Fortet er unikt og er avgjort verd et besøk. Hensikten med anlegget var å sperre av Høllefjorden mot alliert invasjon og å beskytte kysttrafikken og den vestlige innseilingen til Kristiansand.
Fortet bar i sin tid navnet “Norges lille Gibraltar”. Store deler av toppen av Helgøye er uthult. Ca. 150 tyskere bemannet fortet med fire 10,5 cm kyst-artillerikanoner med en rekkevidde på ca. 12 km, maskinkanoner, bombekastere, flammekastere, mitraljøser og maskingevær, og dessuten radar, lyskastere og røykanlegg. På området var det 31 bygninger i tre og 26 skuddsikre steinbunkere.”

Vil i læse mere, så søg på nettet med: ”Kystfortet i Ny-Hellesund”

Tiden gik hurtigt, så nu var det med at komme hjemad. Der var ikke en gang tid til en pause. Vi skulle være ude af hytterne kl. 12. Vi var dog hjemme 1115 så der var tid nok.
Dagens rodistance blev 8 km. for os der var ude ved fortet.
Så var det pakning af kajakker og udstyr på traileren og tid til at få spist lidt af madpakken inden vi satte kurs mod færgen lidt før kl. 13. Vi valgte at køre retur ad kystvejen ind til Kristiansand og det var en flot tur med mange udsigter.
Vi var fremme ved færgen i god tid og så var det bare at vente inden ombordkørslen og hjemrejsen til Holstebro. Alt gik planmæssigt og vi var hjemme igen ved 20 tiden efter en rigtig dejlig tur.
Den samlede rodistance for de fleste af os blev på 74 km.
Tak til Bent for en vel tilrettelagt tur, der givet kalder på en gentagelse til næste år.

På turen deltog: Bent – Jan – Gert – Jens Peder – Karen – Henrik – Buller – Peter – Janni – Tina – Rikke – Tommi – Anja – Bent – Tove og Charlotte

Hilsen til alle der læser denne beretning fra Jens Peder
(Metusalem, der bliver næsten 1000 år gammel.)