Jens Peder Møller beretter om kajakturen til Læsø

Tur til Læsø den 27. – 30. juli 2017

Torsdag

Der var afgang fra Pagaj torsdag kl. 11 og med kurs mod Frederikshavn. Det var mere eller mindre regnvejr under hele turen derop. Vi havde besluttet at stille bil og trailer i Frederikshavn, så efter ankomsten blev kajakkerne løftet af og sat på hjul så vi kunne trille dem ombord på færgen.

Kajakkerne var pakket hjemmefra, så det gik hurtigt med at være klar. Godt det samme, for det var stadig regnvejr. Prisen for at komme over var det samme som en cykel med anhænger, så det var 2 x 50 kr plus pensionistbilletten til 100 kr. Noget billigere end bil og trailer. Overfarten, der tog 90 min. gik stille og roligt, selv om det blæste mere end yr.no forudsagde.

Efter ankomsten til Vesterø Havn trillede vi ned til slæbestedet, fik klædt om og fik kajakkerne i vandet og så var det ellers afgang. Vinden havde lagt sig en del så vi kunne følge planen og ro over mod Nordre Rønner, der ligger godt 7 km nord for Læsø. Her er der fyrtårn og fyrmesterbolig.

Hjemmefra havde jeg meldt mig ind i foreningen Nordre Rønners venner samt fået en aftale med Roland, der var vicevært i denne uge. Vi ville derfor være velkomme på øen og havde fået lov at overnatte. Jeg havde egentlig planlagt at vi ville omkring nogle stenrev vest for øen for at se på sæler men henset til tiden satte vi kursen direkte mod øen. Her var der på nordsiden en lille havn og med sand på det inderste så det var nemt at komme på land. Flaget var hejst og vi blev budt velkommen af Roland og hans kone, der var et venligt og imødekommende par.

Vi havde egentlig regnet med at skulle sove i telt, men vi fik lov at slå os ned i huset, der havde mange rum. Det gik hurtigt med at få os indrettet men først gik vi op i fyrtårnet for at nyde den flotte udsigt fra toppen. Herefter var det tid for madlavning og dette stod Erik for med hjælp fra Jan. Sædvanen tro slap jeg for dette, hvis jeg sad og skrev lidt ned om turens forløb. Vi fik kartofler, steak og salat, så det var en bedre middag Erik havde medbragt og snakken gik lystigt.

Vi var igen oppe i fyret for at se solnedgangen, der var meget flot. Erik havde også flere gange nævnt at der var dessert, men det var først ved 2330 tiden at den blev serveret. Rabarberkompot med flødeskum, så kunne det næsten ikke blive bedre. Nu var det så også tid at tørne ind og vi fik en god nats søvn.

Fredag

Jeg kom også så sent op, at jeg gik glip af solopgangen. Efter morgenmad som vi hver især stod for var det igen pakning af kajakkerne og oprydning i huset. Vores værtspar sov vist stadig, så dem fik vi ikke sagt farvel til da vi tog af sted ved 830 tiden.

Vi roede så vestpå til stenrevet, hvor der var mange skarver og sæler. Skarverne lette som sædvanligt på flere hundrede meters afstand men også de mange sæler gik i vandet på lang afstand af os. De dukkede igen hurtigt op for at se os an og vi var omgivet af sæler. Både den spættede sæl men også gråsælen der er noget større og kan veje op mod 300 kilo.

Efter denne oplevelse satte vi igen kursen mod Vesterø Havn, hvor vi ville have en lille pause inden vi fortsatte turen. Jeg var oppe ved fiskehandlen for at købe fiskefrikadeller til frokost. Jeg vidste fra tidligere at det var en fantastisk god spise. Vi havde besluttet at vi ville til Horneks Rev, hvor vi ville spise vores medbragte frokost og også overnatte, selv om der ikke er en offentlig teltplads på stedet. Forholdene er dog fine, der er en toiletbygning og bord/bænkesæt og et pænt græsareal. Ligeledes er der et stenhus, hvor der er en plancheudstilling om området samt en udstoppet sæl.

Vi var fremme ved godt 12 tiden så det var ved at være tid til frokosten, som jeg stod for. Udover fiskefrikadellerne, så er det forskelligt fiskekonserves, spegepølse, løg, tomater og agurk jeg medbringer i kajakken.

Efter frokosten var det tid til at gøre lejren færdig og få tørret tøj. Vejret var fint, men det blæste mere, vel omkring 5-6 sek/m. I morgen lover yr.no endnu mere blæst og udbredt regn, men det tager vi som det kommer. Vi har dog besluttet at vi lader teltene stå og også tager næste nats overnatning her.

Dagens rodistance blev beskedne 16 km men vi er jo heller ikke kommet for at ro meget langt, men for at få nogle naturoplevelser. I løbet af eftermiddagen og aftenen kom der rigtig mange forskellige skyformationer drivende hen over himlen. Solen var også fremme en del af tiden så selv om det blæste var det dejligt opholdsvejr. Det lykkedes dog for Erik at få nogle fine billeder af solnedgangen. NB: Billeder fra turen kommer senere i fotoalbummet.

Vi havde det meste af tiden udsigt til fyret Nordre Rønner og det var lige før at solen forsvandt bag fyret da den ramte horisonten.

Lørdag

Solen skinnede og det var tørvejr da vi stod op. Vi fik vores morgenmad og gjorde klar til dagens rotur. Den blev planlagt til at gå ned forbi Østerby, rundt om spidsen ved Danzigmand og videre ud mod Bløden Hale.

Vi var knap kommet i kajakkerne før det begyndte at regne og blæsten var også tiltagende men vi roede nogenlunde i læ så det var ikke noget problem endnu. Da vi nærmede os Danzigmand og skulle sydpå kunne vi se bølger og hvidt skum fra brækkende bølger.  Det var lidt voldsomt da vi kom ud i disse og vi havde ikke roet længe, før jeg fik råbt retur. Alene det at vende kajakkerne krævede fuld opmærksomhed men det gik og vi kom retur. Her havde jeg nogle meget fine surf inden vi kom tilbage til roligere vand. Jeg vil tro, at vindstyrken var omkring 8 m/sek og bølgehøjden op mod 1 meter.

Efterfølgende talte jeg med Erik om, at det egentlig var i sådanne omgivelser at vi skulle kunne lave en makkerredning og ikke som nu, hvor det bliver lavet på fladt vand.

Vi fortsatte tilbage til Østerby Havn, hvor vi gik i land for at spise frokost. Vi var igen heldige, det holdt op med at regne da vi fandt et bord, hvor vi kunne sidde og se ud over havnen.

Da vi igen sad i kajakkerne begyndte det igen at regne men det var næsten tørvejr da vi igen nåede tilbage til Horneks. Solen kom også frem, og Erik var så letsindig at han ville holde en flaske rødvin på at solnedgangen i aften ville blive uden skyer. Ak, solen gik ned i en sæk da tiden oprandt.

Vi havde god tid til afslapning inden vi skulle have vores aftensmad. Dagens rodistance blev 23 km.

Aftensmaden besluttede vi at lave og indtage i Hornekshuset, der tidligere blev kaldt Stenhuset. Der knytter sig en pudsig historie til huset:

”Læsøboen Aage Madsen købte her et ret stort område i 1936. Mod at lade området frede fik han lov til at bygge huset. Han placerede en sten med ordet ”Privat” men det faldt ikke i god jord hos nogle af de lokale, der blev provokeret af dette. Stenen endte sammen med øvrige sten i skorstenen og hans brønd blev forsynet med et ilanddrevet marsvin.”

Området blev i 1987 solgt til Nordjyllands Statsskovdistrikt og er nu offentlig tilgængelig.

Søndag

Turens sidste dag, hvor vi stod op til gråt men tørt vejr. Under morgenmaden var der mange mitter eller knot som de også kaldes. Det var meget irriterende  og det kløede overalt i ansigtet og i hovedbunden. Selv i dag er jeg knobret i panden af bid fra disse næsten usynlige smådyr.

Yr.no lovede regn og måske torden senere på dagen, så allerede kl. 08 var vi klar til afgang efter at have pakket lejren ned.

Dagens plan var at ro forbi Vesterø Havn og videre mod vest ud til Stokken et meget langt stykke land med vand også på indersiden, hvor det kan lade sig gøre at ro igennem.

Efter havnen var det lavvandet langt ud, men det gik fint med at komme fremad. Vi roede ind på det lave vand mellem øen og Stokken og ind i næbbet, hvor vi gik på land. Erik fik plukket noget strandmalurt, så han kunne lave noget malurtsnaps efter hjemkomsten. Vi havde talt om at ro om på vestsiden af Stokken men henset til vejrudsigten satte vi kursen tilbage mod Vesterø Havn igen.
Vi skulle jo også være klar til at tage med færgen kl. 1320.

Dagens rodistance blev 19 km, så vi fik roet i alt 67 km på turen.

Vi var inde ved 1130 tiden, så vi var i god tid. Det var begyndt at regne så pakning og omklædning foregik i regnvejr. Vi havde besluttet at spise frokost under overfarten og det viste sig at være en god beslutning. Erik købte sild i eddike og fiskefrikadeller hos fiskehandleren og Jan sørgede for det våde. Så vi sad på færgen og nød en bedre frokost. Da Erik også havde købt kage til kaffen var der ikke et øje tørt. Vi var meget mætte da vi nåede Frederikshavn.

Så var der lige en køretur på godt 200 km tilbage til Holstebro. Undervejs kom vi gennem et meget voldsomt regnvejr men det holdt da op igen.

Vi var enige om, at vi havde haft en god tur med mange oplevelser og synsindtryk.

På turen deltog Erik Bøttger, Jan Danielsen og undertegnede Jens Peder Møller.