Tur til Københavns kanaler med Kajakklubben PAGAJ 22. – 24. september 2017

Planlægning forud for turen

Vi mødtes 25 glade kajakroere i PAGAJ onsdag d. 30.08.2017 kl.: 19 for planlægning af turen til Københavns kanaler. Her blev det aftalt, hvem der kører, og hvem der kører med hvem, hvem der bager en kage, samt almindelig info om turen. Vi skal bo på Spejdercenter Holmen, og så blev der snakket om, hvordan vi kom rundt i kanalerne, vi vil få hjælp af Hvidovre Kajakklub, som vil guide os igennem havnen.

Fredag: afgang fra PAGAJ og ankomst i København

Så kom dagen fredag d. 22. september. Kl.:16 mødtes vi for at pakke trailer og biler, der skal 7 biler af sted. Erik havde fået lavet en fancy tagbøjle, så han kan køre med 3 kajakker. Tjaaa hvorfor ik!

Jeg skulle køre sammen med Leif, Kristian og Henrik som chauffør. Vi fik aftalt, hvor og hvornår vi ville spise undervejs, det var der en del meninger om, men os i Henriks bil ville først spise til aften, når vi kom frem, så ville vi en tur på Papirøen.

Vi ankom til Spejdercenter Holmen ca. kl. 20-20:30. Vi havde fået at vide af Charlotte G., hvordan vi kom ind, hvor vi skulle sove, det var jo en gammel kasernebygning. Værelserne var Ok med 4 sengepladser, altså 2 køjesenge, i hvert rum.

Vi fik vores sager ind på værelset og så afsted til Papirøen der skulle være noget Henrik kaldte Food street, det var godt nok lidt skummelt at gå derover. Der var ikke så langt derover, ca. 10 min gang, men det med lys, det er ikke noget, de bruger så meget af, men der var en hulens masse mennesker.

Nå, men vi kom frem, jeg tænkte, hvad er det her for noget, folk over alt. Nå, men vi kom ind i/på Food Street. Der var bare madsteder over alt, der var alt hvad hjertet begærer af alverdens madretter.

Da vi havde travet rundt et par gange uden at kunne bestemme os, blev vi enige om at prøve en gang luksuspølse fra et eller andet sted, men da vi ville bestille, fik vi at vide der var lukket, nå! hvad så?

Henrik havde set et sted hvor de solgte Falafel eller sådan noget, vi andre fik en burger af en eller anden slags, men det smagte godt og så en øl til, så er det ikke så ringe endda!

Tilbage til Spejdercenter Holmen, hvor de andre var ankommet. Vi fandt dem inde i spisesalen, hvor der var social hygge og skippermøde. Her blev vi blev informeret om weekendens program. Der ville komme to personer fra Hvidovre Kajakklub, Ulla og Søren, som vil guide os gennem havnen  og kanalerne. Vi skulle være klar til at gå på vandet ca. kl. 9, så vi skulle forholdsvis tidligt op lørdag.

Lørdag: på tur i Københavns kanaler

Lørdag vågnede jeg rimeligt tidligt, syntes jeg selv, men da jeg kom ud på badeværelset, var Bent M. derude, og han sagde, der er kun KOLDT VAND, arr, tænkte jeg, så kold kan det ikke være, MEN det var P…. KOLDT. Det sagde jeg til Erik, som var den næste, men hvad skete der, han fik et VARMT bad, nå det var god til ham, og de der kom efter.

Vi mødtes i spisesalen ca. kl. 7:30 for morgenmad (Henrik have købt ind til morgenmad og frokost) og smøring af madpakke. Efter morgenmaden skulle vi jo være klar til at gå på vandet kl. 9. Det viste sig dog, at vi skulle bære kajakkerne en 200-300 meter før vi kunne komme på vandet, men det var et fint sted.

Vi kom på vandet alle sammen, men når man er 25 kajakker så tager det lidt tid. Vi var dog delt op i to hold da det var noget nemmere at holde styr på 12 og 13 både. Vi forlod Spejdercenteret og roede om til den gamle Torpedohal.

På vejen havde vi Christiania på højre hånd. Her skulle vi møde Ulla og Søren som kom fra Hvidovre Kajakklub i turbåde, de var der omkring kl. 10. Vi var jo delt op i to hold, så hold 1 fik Ulla og hold 2 fik Søren.

Nå, vi kom af sted. Jeg var på hold 1.. Vi forsatte hen langs med de gamle motortorpedobådes haller, som nu er lavet om til forretninger af en eller andet slags.

Vi havde stadigvæk Christiania på højre hånd, der var også noget, der skulle forestille husbåde der var f.eks. en campingvogn som var sat på en flåde med en gammel fiskekutter på siden.

Vi stod ud ved mellem Nyholm og Holmen over mod Toldbodgade eller Amalienborg, derefter ned mod Nyhavn, hvor vi fik et kig mod Operahuset.

Da vi havde kigget lidt på huset, tog vi ind i Nyhavn. Det er godt nok lidt mærkeligt, at sidde i en kajak og kigge op på Nyhavn. Man skal være meget OBS på kanalrundfarten. De er nu flinke til at tage hensyn, hvis man selv viser lidt hensyn.

Derefter roede vi ud i havnen. Her skal man være meget OBS på de gule havnebusser, da de har svært ved at se kajakker tæt på, så her er det bare med at holde afstand.

Vi fortsatte ned mod Christiansborg Slots kanaler, under Knippelsbro og ind i kanalen ved Christians Brygge, her ligger en del husbåde – eller gamle både – som er lavet om til beboelse. Det hele af forskeligt kvalitet. Kanalen er ret smal, så man skal ikke ligge for mange ved siden af hinanden. Det er bare at trække ind bag hinanden, når havnerundfarten kommer. Ved Højbro er der nogle skulpturer under vandet, som kaldes AGNETE & HAVMANDEN:

Derefter over mod Christianshavns kanaler langs med Ovengade Oven Vandet, forbi Operaen, ned under Proviantbroen, forbi det Gamle Torpedohal hen til Schifter Bådlaug eller (De gamle Motor torpedo bådes haller) Holmen, hvor vi fik frokost.

Efter en god frokost og hygge gik turen ud i havnen igen, vi skulle ud mellem Papirøen og Operaen, og lige der midt imellem besluttede Ulla og Charlotte at holde møde, lige der hvor havnebusserne drøner forbi. Det var ikke smart. Nå men af en eller anden grund væltede Ulla midt i havnen. Der var heldigvis nogle hurtige PAGAJ-roere ved hendes side, så de fik Ulla på ret køl igen.

Så gik turen mod vest igen hen mod Det Kongelige Bibliotek, videre mod Langebro og Fisketorvet. Der var der en del nyere bygninger, det var der faktisk hele vejen fra Langebro og til Fisketorvet, det så spændende ud, men også dyrt!

Derefter gik turen mod Sydhavnen, hvor vi var inde forbi TV2 bygning samt en tur ind gennem Sydhavnens Venedig, derefter over til slusen ved Sjællandsbroen, hvor vi sagde tak for i dag til Ulla og Søren for en dejlig tur.

Så gik turen tilbage til Spejdercenter Holmen, igennem Christianshavns kanaler igen med forsigtighed, da der ikke er meget plads, men det gik fint, vi kom alle helt hjem til Spejdercenter Holmen, turen blev på 26 km.

Så var det med at få kajakkerne på trailer og biler, og så var det tid til en ØL, og et bad og lidt hygge, inden vi skulle over på Christiania og spise på/i Spiseloppen.

Da vi var vasket og alle var vasket i VARMT vand, gik vi over på Christiania ca. 5 min. gang. Det er noget af en oplevelse, sikkert en gang bras, men der var en god stemning, og det så ud til at folk hyggede sig. Vi gik lidt rundt og kiggede. Jeg tror man kan få alt mellem himmel og jord. Nå men vi skulle jo have noget at spise, så var det jo med at finde stedet. Det var ikke så svært, der var vist nogen, der havde været der før.

Da det var ved at være mørkt og skummelt, der var jo ikke for meget lys, og der hvor vi skulle ind, var der heller ikke meget lys. Nå, men vi skulle på anden sal, der var der jo bestilt mad til os.

Da vi lukkede døren op ind til stedet, blev jeg noget overasket. Jeg havde ikke troet, at der fandtes et så hyggeligt spisested på Christiania, men vi fik noget godt at spise. Det var en rigtig god menu vi fik, det smagte dejligt.

Da vi var færdige, gik vi hjem for lidt social hygge, inden vi skulle til ro. Vi skulle ret tidligt op søndag da vi skulle have morgenmad, smørre madpakke og rydde op efter os, når vi nu kørte til Hvidovre Kajakklub for at forsætte turen derfra.

Søndag: på besøg hos Hvidovre Kajakklub

Vi var ved Hvidovre Kajakklub ca. kl. 9. Vi fik læsset kajakkerne af og gjort klar til at tage på vandet, men inden da skulle vi lige have holdt skippermøde. Her blev der sagt tak til Ulla og Søren, for at de ville bruge så meget tid på os. De fik hver en gave, som de to Charlotter havde med.

Der var nogle, der gerne ville ned mod Avedøreværket og Brøndby Strand. Og så var der os, der ville have en lidt rolig tur og knap så lang. Men først skulle vi have taget et gruppebillede:

Så blev kajakkerne gjort klar. Dem der ville mod Brøndby Strand tog afsted, og da vi andre var klar, tog vi mod Kalveboderne. Derefter ind i noget man kalder “Østersøen”. Det ser frygtelig ud i Christiania, men “Østersøen”, det slår alt:  En losseplads er mere hyggelig end det sted. Derefter op i Kalvebodløbet mod Amager Vildtreservat og ind i fiskerihavnen for en lille rundtur, derefter under Sjællandsbroen og om til Slusen, hvor vi holdt frokost i solen.

Nå, men vi skulle være tilbage i Hvidovre Kajakklub kl. 14, så vi måtte til at tage af sted igen. Det var ellers et dejligt sted, men det gik ikke, da jeg skulle i min kajak (der var lidt langt ned) gled kajakken ind under broen med det til følge, at jeg fik en våd røv. Havde det ikke været for en barmhjertig sjæl, var jeg blevet pjaskvåd.

Der skete ikke så meget på vejen tilbage til Hvidovre, så da vi kom ind til bådebroen var kl. 14. Lidt senere kom de andre, så var der almindelig afregning og vask af kajakker. Det blev gjort med spand, da man ikke havde en vandslange.

Vi fik roet 13 km, så alt i alt en god dag. Vi fik lov til at låne omklædningsrummet i klubhuset, så vi kunne få et bad, dejligt, derefter var der kage og kaffe. En stor tak til de to Charlotter for en dejlig weekend på djævleøen, det kan varmt anbefales. Godt gjort!